De kleine jongen en de grote steen - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Eddy en Angelique - WaarBenJij.nu De kleine jongen en de grote steen - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Eddy en Angelique - WaarBenJij.nu

De kleine jongen en de grote steen

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy en Angelique

26 Oktober 2018 | Australië, Alice Springs

Er was eens een jongetje ….......en nu ff gewoon: Ik was 9 jaar toen ik van mijn tante een floating-pen kreeg. Jongetjes kennen die allemaal, omdat de bekendste die is van een schaars geklede jongedame. Als je de pen scheefhoudt; drijft het bikinistukje weg. Weet je het weer? Nou zo'n pen kreeg ik dus, maar dan met een kangoeroe die voor Ayers Rock langs schoof.
In ons gezin waren vroeger niet veel boeken, maar ik kreeg deel 1 van een jeugdencyclopedie. Met de A van Australië en een foto van Ayers Rock natuurlijk: wat een aparte rare rode steen, daar wilde ik heen.... Toen ik veel later de eerste digitale Encyclopedie (illegaal gebrand) in handen kreeg, zocht ik als eerste Ayers Rock op. Een noviteit was een 360 graden view...fantastisch. Het grootste rotsblok, uit één stuk, op aarde. Door de geoxideerde ijzer erin kleurde hij rood. Daar moest ik heen...
Gisteravond was het zover, en zat ik als een klein jongetje, met tranen in de ogen, te kijken naar de zonsondergang bij Ayers Rock. De rots kleurde nog roder en was nog magischer...adembenemend
En dat allemaal samen met Angelique. Dat maakte het nog mooier. Samen hebben we een glaasje bubbels bij die steenklomp gedronken. Het werd nog mooier toen zij naast het pad, een steen vond met de vorm van Ayers Rock. Het cirkeltje was rond: de grote jongen en de kleine steen.
Eddy.

FF wat feitjes (eens een frik, altijd een ….):
Ayers Rock is de naam gegeven door de Britten.
Het is de grootste monoliet ter wereld, je ziet slechts een kwart.
Hij steekt 300 meter boven de grond uit, de omtrek is zo'n 6 km.
Hij ligt zo'n beetje middenin Australië, 500 km van Alice Springs.
In 1988 is het gebied teruggegeven aan de Anuru, een aboriginalvolk. Zij gaven het de naam Uluru terug. En beheren het park en de rots.
Voor hen is Uluru een religieus, heilig gebied. Je mag dus niet overal komen, en niet overal foto's maken.
Met ingang van 1 januari 2019 mag hij ook niet meer beklommen worden. Nog maar even dus. Uit respect hebben we deze laatste kans om het te beklimmen, niet genomen.
Mocht trouwens ook niet, vanwege de harde wind op de top,

• 26 Oktober 2018 - 21:21

Frederiek:

Door jullie verhaal zie ik het helemaal voor me!
    Geweldig!

• 27 Oktober 2018 - 17:24

Marijke Cornelissen:

Wat fijn dat je jongensdroom is uitgekomen en dat jullie dit samen hebben mogen beleven! Weer een mooi moment om te koesteren.

• 28 Oktober 2018 - 07:45

Ida: