Start rondrit - Reisverslag uit Margaret River, Australië van Eddy en Angelique - WaarBenJij.nu Start rondrit - Reisverslag uit Margaret River, Australië van Eddy en Angelique - WaarBenJij.nu

Start rondrit

Door: Angelique

Blijf op de hoogte en volg Eddy en Angelique

12 Oktober 2018 | Australië, Margaret River

Na een korte vliegtocht van Broome naar Perth en een overnachting zijn we aan onze rondrit langs de west- en zuidkust begonnen. Het was voor Eddy even schakelen, of juist niet: links rijden in een splinternieuwe Hyandai automaat. Het is hier inderdaad veel koeler. Gelukkig kan een airco ook verwarmen! Om te vieren dat we een nieuw deel van de reis zijn begonnen hebben we de dag afgesloten met een mega-steak en een fles Margaret River chardonnay. Je moet het gebied eren, toch?

Bootje varen, visjes kijken
Vandaag hebben we ons 2e boottochtje gemaakt.
De 1e keer was op lake Argyle bij zonsondergang. Een gigantisch meer (700 km2 groot) in het noorden, gevormd door een even gigantische dam. De eigenaar van de grond had ter plekke een zeer uitgestrekte cattle farm, hij raakte door het stuwmeer de helft van zijn land kwijt. Beetje pech, aan uitkopen doen ze hier niet.
Daar hebben we kennis gemaakt met zgn. spitting fishes, ze spugen met een flinke straal hun prooi uit de lucht. Brood vonden ze ook best lekker. Ook veel andere dieren gezien. Freshies ( kleine zoetwaterkrokodillen ) en verschillende soorten walibi's. Bedenk een willekeurig dier, daarvan bestaat hier een variant met korte voorpoten, springveren achterpoten én buidel.

De boottocht van vandaag was op de Indische oceaan. Een kleine 4000 km zuidelijker en een graad of 20 frisser. Daar troffen we ook visjes die water sproeiden, zij het van een iets groter formaat: whales, walvissen... Ze migreren in deze tijd vrij dicht langs de westkust van Australië op weg naar de Zuidpool. Ze nemen even de tijd om wat krachten op te doen voor die tocht, eten zich rond, voeden hun kindertjes -die komen zo'n 100 kg per dag aan- en de pubers spelen wat uitdagende spelletjes met elkaar. Kolossen van zo'n 16 meter groot zwommen op bijna aaibare afstand rond onze boot. Ze lieten zich van alle kanten bewonderen, klapten met hun staart op het water, draaiden zich op hun rug, toonden hun witte buik, maakten een soort handstand, doken onder om al spuitend door hun luchtgat weer te verschijnen. We hebben uren lang ademloos hun bewegingen gevolgd. Wat een ervaring!